|
||||||||
|
Bij countrymuziek denken we meestal meteen aan Amerikaanse artiesten die opereren vanuit oorden als Texas of Nashville maar er wordt blijkbaar ook klassieke, traditionele countrymuziek gemaakt in Engeland. Dat leren we althans uit het nieuwe album “Siempre” van singer-songwriter Ags Connolly uit het graafschap Oxfordshire in het zuidoosten van Engeland. Het is de vierde plaat uit zijn carrière die volgt op debuutalbum “How About Now” van 2014, “Nothin’ Unexpected” van 2017 en “Wrong Again” van 2019. Op “Siempre” (Spaans voor ‘altijd’) brengt Ags Connolly een knappe mix van country, honky-tonk, Tejano-muziek, Tex-Mex en walsjes. Voor het bij die muziekstijlen horende accordeonwerk werd Michael Guerra uit San Ontonio, Texas als gastmuzikant uitgenodigd voor de plaatopname. Hij is in de muziekwereld gekend van zijn eigen ‘The Michael Guerra Band’ en van zijn bijdragen op accordeon aan diverse albums van ‘The Mavericks’. Ook de getalenteerde fiddler Billy Contreras uit Nashville, Tennessee draagt zijn steentje bij aan deze plaat van Ags Connolly die er zelf voor leerde spelen op de ‘bajo quinto’, een traditionele Mexicaanse akoestische gitaar. De Engelse pedalsteelgitarist BJ Cole speelt op dobro mee bij de song “Turns Out”. De andere instrumentalisten die aan de opname meewerkten zijn Rob Updegraff op gitaar, Anna Robinson op basgitaar en Chris ‘CJ’ Jones op drums. Ags Connolly schreef zelf teksten en muziek voor negen van de tien tracks op “Siempre” en hij covert het nummer “Half Forgotten Tunes” van singer-songwriter Wes McGhee uit diens album “Heartache Avenue” van 1996. We hebben enkel audiovideo-uitvoeringen gevonden van de nummers op deze plaat en we selecteren daarvoor als bijlage aan deze recensie de Tex-Mex-song “Change My Mind”, tranentrekker “Overwhelmed” en albumopener en eerste single “Headed South For A While”, een typisch honky-tonk-nummer. Wij zijn op dit “Siempre”-album vooral onder de indruk gekomen van de melancholische country-tearjerkers zoals de walsende nummers “Tell Me What You Were Gonna Tell Me” en “I Trust My Heart These Days” of de als ballad verpakte smartlappen “Overwhelmed”, “Turns Out” en “I’d Be Good For You”. Er zijn geen zwakkere songs te ontdekken op dit album want ook het Joe Ely-soundalike nummer “In Love At All” en de Tejano-polka “Senora (Whatever Comes First)” met Michael Guerra op toetsenaccordeon in pure Flaco Jimenez- en ‘Texas Tornados’-stijl kunnen ons moeiteloos in de richting van de dansvloer bewegen. Wat voor een sterke plaat met tien topsongs is deze “Siempre” van Ags Connolly, een Engelse countrymuzikant die misschien toch eens zou moeten overwegen om zelf een poging te gaan wagen in Texas, het ontegensprekelijke Mekka van dit leuke muziekgenre. (valsam)
|